2013. február 25., hétfő

Virslisaláta változatok... egy témára.


Biztos majdnem mindenki evett már virslisalátát. Nyilván vannak kivételek, mert van aki vagy a virslit, vagy az általánosan használt majonézt nem szereti. Pedig valójában, a majonézesnek kikiáltott sali sem majonézzel készül. Többnyire. Ahhoz, hogy bolti majonézzel keverjük ki, túl drága megoldás lenne. Házi majonézt csinálni, pedig elég macerás dolog. Van, aki nem is tudja, hogy kezdjen hozzá.


Most elkészített salátám. Hagymával, paprikával, almaecettel, ételízesítővel, őrölt borssal, olíva olajjal. 


2 kiló virsliből készült "kis adag".
Mivel fiam megkívánta a virslit, vett egy kilót, az olcsó, de finom baromfivirsliből. Rögtön megmentettem néhány darabot a megfőtt készletből, és csináltam belőlük egy újszerű salátát. 
A virslisaláta gyakori vendég nálunk. 
Legtöbben a majonézes változatot ismeritek. Vagy csak úgy hiszitek. A majonézt kikavarni elég bonyolult. Így legtöbben az általam is legtöbbször alkalmazott technikát alkalmazzátok. 
Lila hagymával.
Hamis majonézt kavartok ki. Tejfölből, mustárból, étolajból, főtt tojás sárgájából, sóból, vagy ételízesítőből, citromléből, esetleg kevés ecetből. Az eredeti majonéz, nem ez. Azt nyers tojás sárgából, napraforgó olajból kavarják úgy, hogy lassan adagolva az olajat, csomómentesre keverik, kevés citromlevet, esetleg tárkonyt, fokhagymát bele téve. Mi viszont hamisítunk. 
Snidlinggel, újhagymával.
Ez egyszerűbb, olcsóbb, és kevésbé veszélyes, mint nyers tojásból csinálni. Ki akar szalmonellát kapni!  Tehát, a tejfölös, hamis majonézes, a legáltalánosabb, leggyakrabban alkalmazott módja, a virslisaláta készítésének. 1 kiló virslihez, 1 nagy pohár (450 g.) tejföl, 2 fej hagyma vékonyra szelve, (nem kockára, mert a szeletelt jobban mutat a salátában) 1 ek. mustár, kevés olaj, só, vagy ételízesítő, citromlé, vagy alma, esetleg borecet, őrölt bors. Kell még hozzá főtt tojás sárgája is. Minimum három, az egy kiló virslihez. Hagymából, használhatsz, több félét. Ha van újhagyma, az a legjobb. Póréból, lila hagymából is készülhet. A vöröshagymát, kicsit elő kell párolni, mert nyersen erős lehet, és túl roppanós. Én be szoktam sózni, majd olajjal megmikrózom 5 percig. Nem érdemes ekkora mennyiségért serpenyőt piszkolni! A megfőtt, felszeletelt virslivel együtt, minden mehet a közösbe. Ha akarod, előre kikeverheted a tejfölt, és az egyéb hozzávalókat, és később adod hozzá a virslit. Ha nem főzted szét, akkor keverheted egyszerre is. Tanácsos kicsit hűlni hagyni a virslit, mert akkor könnyebben szeletelhető. Kóstold meg, és ne ess kétségbe, ha kicsit sósnak találod. Melegen, sokkal sósabbnak tűnik, míg hűtve kevésbé fűszeres. Én este szoktam csinálni, és reggel az újabb kóstolás után, ismét fűszerezek rajta. Így készítem leggyakrabban. 
Hamis majonézzel.
De nem lennék Gasztropajti, ha nem kísérleteznék időnként. Ma is így tettem. Az, hogy bekapjak egy pár virslit mustárral, kenyérrel, az nem az én stílusom. Azt csak május elsején csináltam, a régi szép időkben. Akkor nagy kultusza volt. 
A fiatalabbak kedvéért: Az ünnepen, sör, virsli, és kolbász jegyeket kaptunk, ha rendes ifjúkommenyistához méltóan felvonultunk. A virslisalátáról viszont akkor még nem is hallottunk. Először egy gyorsbüfében találkoztam vele, még a hatvanas évek végén, de életre szóló barátságot kötöttünk. A majonézes? (kis hamis) változatot kóstoltam először, de rögtön kiprószáltam, a mezei, hagymás ecetes formát is. Az első jobb volt! Azóta, a szokásom megmaradt, de rengeteg változatban készítettem már el salátának a virslit. 
A holnapi reggelim.
Mivel ma néhány darabra ráraboltam, hagymával, csíkokra vágott kaliforniai paprikával, kevés mustárral, olíva olajjal, almaecettel, ételízesítővel, frissen őrölt borssal készítettem el. Ennek nem kell annyi ideig pihennie mint a tejfölösnek, de reggelig a hűtőben marad. Hacsak! Nem vagyok, egy éjszaka hűtőt kifosztó alkat, de mindjárt megkóstolom, nem kell-e valami még bele! 
Káposztás virslisaláta.
Nem saláta ugyan, de mindenképpen el kell mondanom. Ha töltött káposztát készítünk, több apróval csináljuk. A megmaradó apró káposzta ugyanis, hidegen!!! szeletelt virslivel keverve, kedvenc ételeim közé tartozik. Ízlések, és pofonok. Kevertem viszont már a virslit, muzsdélyos káposztasalátával is. Ez egy fokhagymás, szódavízzel, olajjal kikavart mártás. Ez a muzsdély. Ezzel keverem el a kápit.  De erről, egy másik bejegyzésben fogok írni. 
Holnap, viszont virslisalátát reggelizek!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése