2013. március 24., vasárnap

Nyírségi húsgombócleves, érzékszerveim alapján.


Új feladatot kaptam. Szeretem az ilyen kihívásokat! Vicuska írt rám, a menzai kajáinkról szóló oldalamon, hogy "Kérem, a nyírségi húsgombócleves receptjét." Megtehetném, hogy ezt a finomságot, nem én főztem felkiáltással, elhárítom magamtól a kérdést. De a bizalom.... Nem  hagyhatom, hogy meginogjon, így megint érzékszerveimre hagyatkozva leírom, én hogy csinálnám. Különösen úgy, hogy a kérést is hozzácsatolta, nem csak úgy odalökte, mint oly sokan mások: - recept? Na ezzel aztán ki lehet kergetni a világból! Hol van a jó modor kérem? De mint látható, teljesítettem a kérést.



Először is, ami biztos: Nagyon finom, pikáns leves volt, répával, zöldbabbal, tejszínes habarással. Elképzelhető, hogy tejjel kikavart tejföllel, de nagyon csomómentes volt, így inkább a tejszínre voksolok. 
A húsgombócok, kevesebb fejtörést okoznak. Ha valaki készített már ilyet, ismeri a sablont. Liszt, rizs, apróra vágott, vagy reszelt vöröshagyma, darált hús, só, őrölt bors, tojás. Lehet finomlisztből is csinálni, de én inkább réteslisztet használnék. Diónál kicsivel nagyobb gombócokat formálnék belőlük, és még a habarás előtt főzném bele a levesbe. Nem én lennék persze, ha az általam leírt receptet nem próbáltam volna ki, így aztán el is készítettem az ételt. 

Akkor következzen a részletes leírás: 
A sárgarépát, a petrezselyemgyökeret, zöldbabot, krumplit kockákra aprítom, majd 1 fej apróra vágott hagymával kevés olajon megdinsztelem őket. Felöntöm alaplével, vagy vízzel, majd sóval, szemes borssal, felteszem főni. Míg fő, elkészítem a gombócokat, a már az előzőekben felsorolt alapanyagokból. Mikor a leveslé felforrt, beleteszem a gombócokat, és kb. 20 perc alatt együtt készre főzöm. A rizsnek kell megpuhulnia, mert a hús hamarabb megfő. Ha nem vagyunk biztosak időérzékünkben, nyugodtan vegyünk mintát a gombócokból. 
Nem szégyen megkóstolni, sőt kötelező! Ha úgy érezzük közel van a kész állapothoz, behabarjuk. Ha tejföllel csináljuk, savanykásabb lesz. Mindenképpen ajánlom a pikáns ízt, így ha tejszínes habarást készítünk, kevés ecet, vagy kávéskanálnyi mustár is mehet hozzá. Ezt mindenki saját ízlésére bízom. A végén, apróra vágott petrezselyem zölddel is megszórhatjuk kicsit, nem csak az ízén, hanem az esztétikai élményen is javít, a frissen vágott petrezselyem zöld. 
Én, tehát így készítettem a nyírségi húsgombóc levest. Mint az bejegyzéseimből kiderül, hétköznapokon, nem én, hanem egy kitűnő konyha lát el bennünket a mindennapi betevőnkkel. Amatőr gasztronómusként, viszont állítólag elég jól főzök, és kóstolás után, bármit el tudok készíteni. Mint kiderült, ezt az ételt is. Ha csak papíron főzök, akkor minden alkalommal kikérem nálam szakavatottabb hivatásos szakács véleményét, aki áldását adja receptemre, vagy kijavítja a leírtakat. Ebben az esetben sem volt mit javítani rajta.
A mennyiségeket is tisztáztuk, így viszonylag pontos leírást kaptok a hozzávalókról is.




A leves hozzávalói
4 személyre: 
2 db. sárgarépa, 
1 db. petrezselyemgyökér, 
2 db krumpli, 
zöldbab ízlés szerint, ha van friss zöldpaprika, esetleg 1 nagyobb paradicsom, kávéskanálnyi őrölt piros paprika, 
2dl. főzőtejszín, vagy tejföl, 
kevés liszt a habaráshoz. 
Ízlés szerint tehető még hozzá, aprított petrezselyem zöld, mustár, vagy ecet.


A gombóchoz:
250 g. darált hús, 2 ek. rizs, 1 kanál liszt, 2 tojás, só, őrölt bors, 1 nagy fej vöröshagyma, nagyon apróra vágva, vagy reszelve. A gombócba is gyúrhatunk petrezselyem zöldet.

Minimális gyakorlat szükséges hozzá, elsősorban a gombócok elkészítése miatt.
Jó étvágyat hozzá!



Ez szubjektív recept volt megérzéseimre hagyatkozva, de a leírtak alapján, természetesen később elkészítettem saját levesemet is. Bátran ajánlhatom mindenkinek, mert igazán nem volt valami őrületesen nehéz kaja. Természetesen a készítésre gondoltam, mert igen tartalmas, laktató leves lett a végeredmény.






1 megjegyzés: