2013. március 14., csütörtök

Újhagymás-medvehagymás, tepertős pogácsa.



Hirtelen, hiperaktív lettem. Éltes fejjel, elég furcsa, de nem bírok magammal. Minden nap blogolhatnékom van, és van, amikor étvágyamat, egy bejegyzés nem is elégíti ki. Hajlamomat, csak erősítette a szülinapi játék, ami Nassoló barátom blogoldalának második évfordulójára lett kiírva. Sajnálni fogom, ha egyszer, véget ér.  Kapcsolatunk, az oldal tulajdonosával, akkor is töretlen, de távoli marad. Köszönhetem viszont a játéknak, hogy több időt töltök, mások oldalain. Nem plagizálási célzattal, hanem úgy informatíve. 

Saját "alkotásom". Barátom
konyhájának dísze.
Még valamit megismerhettem. Kevesen tudják, hogy vannak művészi hajlamaim. Üvegeket pingálok, és jártas vagyok a Tiffany technikában is. A játék kapcsán megismert „táblácska” új inspirációt adott. Láttam ám, hogy valaki üveglapra is festett „táblácskát”. Annyira kedvet kaptam a formához, hogy ha jó lesz az idő, én is megpróbálom, persze üvegre. 
De jobban elkalandoztam már az eredeti témától, mint Marco Polo.




A "Nassoló Naplopó" oldalon
látható mintafotó.
Mivel szezonja van, utána néztem, hogy vajon írt-é valamit Betti, a medvehagymáról. Írt bizony! Első helyen dobta ki, a kereső, a medvehagymás pogit, így rögtön szemet szúrt. Elhatároztam, ha törik, ha szakad, leírom, én miként csináltam. Mert már csináltam, és fogok is, mivel teccett azoknak, akiket kínáltam vele. Természetesen, némi kanyart vittem bele, mert erről, soha nem fogok leszokni. Imádom újragondolni a kajákat, és saját (családom) ízlése szerint átalakítani. Ne ijedjetek meg, nem kóros, de ragályos! Az újragondolt pogit, most így készítettem el.

Megnéztem az eredeti receptet, és ezt láttam:

Hozzávalók:  50 dkg liszt, 25 dkg vaj, 1 dl tejföl, kb. 30-40 db medvehagyma levél  , 2 tojás sárgája, 1 dl tej, 1 evőkanál cukor, 1 erősen csapott evőkanál só, 1 kocka (5 dkg) élesztő, 10 dkg reszelt sajt, 1 tojás villával fölverve a pogácsák bekenéséhez.


Az enyém, így sikerült.
Ez volt az eredeti recipe, de nem lennék igazi Gasztropajti, ha a csavar elmaradna. A medvehagyma mennyiségét megfeleztem, és újhagyma szárral dúsítottam. Na meg egy adag könnyű, töpörtyű is került bele, így változott meg a készítés módja is. Elmaradt viszont, a reszelt sajt, bár nem ártott volna bele.
Nassoló barátom, simán, összegyúrta (robotolta) a tésztát, de én hajtogattam. A tepertő állaga biztosította, hogy leveles pogácsa váljék belőle. Természetesen, születésnapi ajándékként. Nem mintha nem lenne elég ötlete családja étvágyának közömbösítésére, de próba cseresznye. Hátha ez is megtetszik (nem csak neki) és kedvet kap az elkészítéséhez.


Fázisképek a hajtogatásról.
Mint már elárultam, hajtogattam a tésztát. A lisztbe először elmorzsoltam a vajat, majd a felfuttatott élesztőt, pici száraz fehérbort adtam hozzá. Beleöntöttem a tejfölt, majd összegyúrtam. 20 perc kelesztés után, kinyújtottam, rákentem a sózott, és erősen megborsozott tepertőt, a feldarabolt  medvehagyma leveleket, valamint az apróra szeletelt újhagyma szárat, majd felhajtogattam. Alulról, felülről, a széleiről. A felhajtást az ismételt nyújtás után megismételtem, közben ismét 20 percig pihentetve a tésztát. Mindez többszöri felhajtással egy órát vett igénybe. Mennyi felhajtás egy pogácsa miatt?!  A végén, 1 centisre nyújtottam, a tetejét megrácsoztam, majd kisméretű, kb. 4centis szaggatóval méretre szaggattam. Erre megfelel a likőrös pohár is. A tetejét, vékonyan megkentem felvert tojás sárgájával, és mehetett a sütőbe. Sütőpapírral, bélelt tepsin. Kevesebb, mint 30 percet kellett várni, és kész is lett a finomság.



Az elmúlt évben, a Gyulai Böllérnapra készültem ezzel a pogival. Nem versenyszámként, hanem nasiként. Az egész napos, kemény munka mellé. A Böllérkirály, Benke Laci Bácsi igen elismerően nyilatkozott róla. Örültünk, mert feltűnt, hogy igen sok időt tölt a standunk környékén. Mindent megkóstolt, és nem csak a zsűrizés kedvéért. Biztosan jól csináltunk mindent, mert meg is nyertük a versenyt. Tapasztalt, összeszokott csapat a „Tepertő Keverők” team.
Most, hogy mindent kitárgyaltam, már csak az általam használt anyagok felsorolása maradt el.
Már itt is van:   50 dkg liszt, 25 dkg vaj, 1 dl tejföl, kb. 20 db medvehagyma levél  , 1 csomó újhagyma zöldje, 2 tojás, 1 dl tej, 1 evőkanál cukor, 1 evőkanál só, őrölt bors, ízlés szerint, (az én ízlésem sokat kívánt) 1 db. (5 dkg) élesztő, 1 tojás sárgája fölverve a pogácsák kenéséhez.

Bízom benne, hogy mások is kedvet kapnak a meglévő receptek újragondolásához. Mi lenne, ha nem így lenne. Toporognánk egy helyben. Nem lenne gőzmozdony, telefon, számítógép, de még medvehagymás pogácsa sem.

Lehet, hogy a születésnapot sem találták volna fel!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése