2013. április 5., péntek

Tokány, pulykahúsból.

Gyermekkoromban, sűrűn ettem marhatokányt. Hosszú ideig azt gondoltam, hogy a marhának a tokahúsából készítik, és még hosszabb időbe telt, mire megvilágosodtam. 


Legismertebb mind közül, a borsos tokány.

A tokány legfőbb jellemzője, hogy csíkokra vágott husiból készül. Ez többnyire marha, sertés, de még pulyka is lehet. Én többnyire filézett pulyka felső combból készítem, mert egész családom nagyon kedveli a pulykát. Ennek az, állaga kitűnő ehhez az ételhez. Nem száraz mint a mellhús, puha, könnyen szelhető, ráadásul szaftos. Mindig a rostra merőlegesen vágom a húst. Így a rostok feldarabolásával, az sokkal könnyebben fogyaszthatóvá válik.


Debreceni tokány.

A készítést, a vöröshagyma feldarabolásával szoktam kezdeni. 1 kiló húshoz, kell 2 nagyobb fej hagyma, 5 - 6 gerezd fokhagyma, és mivel úgy szeretem, fél liter paradicsompüré. Ez utóbbit, van ahol kihagyják, de családunk ízlése ez. A hagyma, és fokhagyma pirítása után, mehet hozzá, a husi, és mikor fehéredni kezd,  sózom, borsozom, (jó bőven, azért borsos) hozzáöntöm a paripürét. Mire a hagyma szétfő, a hús is kellő állagú lesz. Őrölt köményt is szoktam hozzá adni. Fedő alatt párolom, és ha szükséges, kevés vizet adok hozzáPetrezselyem zöld, és majoránna is kerül bele. 

Tejszínes, majoránnás tokány.
Ehhez külön receptet tudok hozni.

Az általam készített tokányok, nagyban különböznek az éttermekben, ezen a néven felszolgált ételektől. Az első nagy különbség, hogy én nagyon szaftosan, de nem zsírosan készítem.
A tokányt el lehet látni különféle hangzatos nevekkel. Így például: Borsos, tavaszi, hentes, debreceni, csikós, frankfurti, lecsós, tejszínes. Mint látszik, a névben óriási a választék. A különböző nevek mellé rendelt tokányok, más-más mellékes hozzávalókat tartalmaznak, és más a fűszerezésük.
Frankfurti tokány.

Egy közös. A csíkokra vágott hús. 
A borsos, egyértelmű. Ez, lehet fokhagymás, szalonnás, akár kicsit zsírosabb. A tavaszi tokány, zöldborsóval, sárgarépa kockákkal dúsított. A hentestokány, apró csíkokra szelt csemegeuborkával, császárszalonnával készül. A debreceni, debreceni kolbásszal. A frankfurti virslivel. A csikóstokányba a szalonna mellett, kerülhet kolbász is. A tejszínes, szintén kicsit borsosabb, viszont a tejszínnek köszönhetően, ez a legszaftosabb. Meg a lecsós, amihez friss paprikát, paradicsomot, hagymaszeleteket adhatunk. 
Gyulán élek. Mit gondoltok, a gyulai tokányhoz, mit tegyek? Gyulai csípős kolbászt.
Hentes tokány, csemegeuborkával.

Mint írásomból eddig is kiderült, az egyik legváltozatosabb étel. Nem vagyok híve, a sült krumplival való tálalásának. Egyedül a borsos tokány mellé ajánlom. Mindenképp olyan köretet javaslok mellé, ami a bő szaftot kellően felszedi a tányérról, mielőtt a falat szánkba érne. Erre igen alkalmasak a különféle tészták. 
A makaróni, a csavart, a cső, a kagyló, penne, és mindenféle különböző formájú tésztaköret. Tavasszal, a friss újkrumplit is ajánlom, ehhez a rendkívül változatos ételhez.     


Bár már említettem, most külön is összegzem a hozzávalókat:
1 kg pulyka, felső comb filé,
2 nagyobb fej hagyma, 
5-6 gerezd fokhagyma, 
1/2 liter dobozos paradicsomszósz,
só, őrölt bors, őrölt kömény,
kakukkfű, petrezselyem zöld.
Használhatsz még hozzá virslit, szalonnát, debreceni kolbászt, tavaszi zöldségkeveréket, csemege uborkát, tejszínt, kolbászt, lecsót, és bármit, ami eszedbe jut.

Mindenképpen finom, szaftos étel lesz az eredmény.






6 megjegyzés:

  1. olyan jól leírtad, hogy azonnal főznöm kell valamilyen tokányt! :)))

    VálaszTörlés
  2. Végre egy okos leírás a tokányokról! Jó volt olvasni!
    Ez az egyik kedvenc ételfélém, amit gyakran magam is főzök! :-)
    Nem rég ettem egy nagyon jól összehozott kapros-citromos verziót, azt fel akarom venni a repertoáromba! Állati jó volt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. a kapros-citromos verzió, nekem is felkeltette érdeklődésemet. Kevés kakukkfűvel, majoránnával fűszerezve, galuskával tálalva.

      Törlés
    2. sikerült már a kapros-citromos tokány receptet meg szerezni? "vevő" lennék rá

      Törlés
  3. Legközelebb, ha tokányt csinálok,megcsinálom így. Kaprosan, citromosan. Megvárom, míg lesz friss kapor kertemben.

    VálaszTörlés