2014. február 19., szerda

Cigányka


Néhány napja, egy ismerősöm érdeklődött a cigányka (cigánka) után üzenetben. Sikerült kimerítő választ adnom, mert én is készítettem már régebbi disznótorokban ezt a tájjellegű finomságot. Tény, hogy a betelepített Tótok (Szlovákok) disznótoraiban készült először ez a töltött káposztához hasonlítható ételkülönlegesség. A hasonlóság csak abban nyilvánul meg, hogy valamit töltenek mindkét esetben valamibe.
Ebben az esetben a valami a sertés hájról lehúzott fátyolháj, vagy más néven sertésháló. Kár lenne kidobni, hiszen kitűnő darált húsokból, zöldségekből, és másokból készített pogácsák borítására, összetartására sütés közben. Nem beszélve arról, hogy a hálón található zsírerek, biztosítják a "kenést" is sütés közben. A név eredete valószínű abból ered, hogy a sertésmájat sokszor odaadták a disznóvágásom megjelenő kolduló cigány asszonyoknak (cinánykának) de később rájöttek, hogy kitűnő étel készíthető belőle. Nem kell mást tenni, mint a májat megdarálni, jól megfűszerezni, összekeverni egy kis maradék rizzsel, kevés bekevert kolbászhússal, majd belehajtogatni a fátyolhájba, és kisütni. Este pedig a kisütött disznótoros hurkával, kolbásszal együtt már tálalható is a toros vacsorára.

Lássuk a lényeget, a hozzávalókat, és az elkészítés módját!


Hozzávalók:
1 db sertésmáj,
2 marék főtt rizs,
2 marék bekevert kolbászhús,
só,
őrölt bors (ízlés szerint, de ezt az átlagosnál borsosabbra készítjük)
csipetnyi majoránna,
1 fátyolháj (sertésháló)


A sertésmájat ledaráljuk. (lehet nyersen is, de lehet egy pillanatra az abáló lébe mártva is darálni. Így nem lesz annyira véres.)  Hozzáadunk a disznótorban előre kifőtt rizsből, és a közben bekevert kolbászhúsból is keveset. Enyhén sózzuk, és erősebben borsozzuk, Majd a fátyolhájba (sertésháló) hajtogatjuk. Nagyobb pogácsákat formázunk belőle, majd kevés zsírt alá téve sütőben kisütjük.

Állítom, hogy az egyik legfinomabb disznótoros étel. Illik mellé a krumplipüré, és a párolt káposzta is.

9 megjegyzés:

  1. A cigányka az egyik kedvencem:-) A receptből is lejön, hogy valahol a kolbász és a májas hurka között van, a formája pedig amolyan fasírtos, hamburgeres. Kár, hogy nem vacakolnak vele a hentesek én is nagyjából egyszer eszem egy évben, Csabán a kolbászfesztiválon:-) Vagy ha nem is ott, de nyersen, vagy nyersen fagyasztva megveszem és otthon készítem el. A sertésháló is indokolatlanul háttérben van itthon, a görögök, ciprusiak nagyon jó kis fasírtféléket töltenek bele. Gratula a cikkhez és a recpthez!
    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mivel én gyulai vagyok, nálunk az év majd minden szakában kapható, hentesnél. Ugyanúgy fűszerezve, mint azt én csinálom, tehát a leírt módon. Köszönöm a gratulációt.

      Törlés
    2. Gyulán melyik hentesnél kapható a választ előre is koszonom:)

      Törlés
    3. A Benkó féle húsboltokban. Újkígyósi hentesmester, és van Békéscsabán, Gyulán, és Újkígyóson is üzlete. A Google kereső kiadja a címeket is Benkó húsra kell keresni. Nagyon jó a házikolbászuk, és a hurkájuk is.

      Törlés
    4. Nagyon szépen köszönöm a kedvességedet legyen szép napod Ágnes:)

      Törlés
  2. Ezért nem szeretek gasztroblogokat nézegetni, folyton megéhezek.

    VálaszTörlés
  3. jelentem szombat délelőttönként a bakáts téren is elő szokott fordulni a tér közepén levő kis piacon, békéscsabáról érkezik.

    VálaszTörlés
  4. Mivel Csabán nőttem fel, és a gyerekeim most is Újkígyóson élnek, mindig én készítettem a cigánykát disznótorkor. A különbség annyi, hogy a bekevert hurkáből is raktam bele jó adagot / külön rizst nem /, a kolbászból is, és igazad van, kellően meg kell borsozni....nagyon finom....

    VálaszTörlés
  5. Nagykőrösön elképzelhetetlen a disznóvágás enélkül csak itt májpástétomnak vagy májasnak hívják

    VálaszTörlés