2014. április 12., szombat

Paradicsom, az ártalmatlan drog...



Paradicsomfüggő vagyok! Olyannyira, hogy külön oldalt is szántam ennek a ténynek. Böngészve az elmúlt évben készített képeimet, rájöttem jelentős elmaradásom van. Rengeteg dolgot nem osztottam meg, amiért elnézést kérek. Ha már blogolásra adtam buksimat, illett volna mindent a nagy nyilvánosság elé tárni. Igaz, szinte mindenről beszámoltam már korábban is, így egy összefoglaló írás következik. 
Soha nem koncentráltam a mennyiségre, inkább a minőség fontos számomra. Ezt a tényt értsétek úgy, hogy nem írok minden ételemről külön bejegyzést,
hanem inkább összefoglalom egy cikkben tapasztalataimat, és lehet válogatni. Nem írok például minden salátámról külön receptet, inkább egy írásban gyűjtöm össze őket. Rontom a statisztikámat, de egyáltalán nem bánom! Nem kell több oldalamon kutatni bizonyos dolgok után, hanem mindent megtaláltok egy helyen.
A paradicsom nagy kedvenc. Néhány tő paradicsomból is lehet csodákat művelni. 
Kicsi kertemben, két!!! négyzetméternyi területen néhány tő paradicsom, egész nyáron ellátott friss gyümölccsel, amiből sokféle salátát, ragut, pizzaszószt, napon szárított paradicsomot, és a meg nem érett termésből, októberben csemege zöld paradicsomot készítettem. Teljes felhasználás, nincs maradék. Közben rájöttem, hogy néhány kint felejtett zöld paradicsom is több hét után megérett,
így teljes értékű lett. Idén másként csinálom, hagyom, hogy ablakpárkányon, szellős helyen utóérjenek, így több héttel az első fagyok után is lesz a kedvenc alapanyagomból.
De jöjjön minden szépen sorban:  Sokan tudjátok, soha nem dolgozok receptből. Ételeim többsége a pillanatnyi megérzés, intuíció alapján jön létre kivéve, ha előre eldöntöm, mit is szeretnék csinálni. Ezekben az esetekben meghatározó, mi van a kamrában, a hűtőben, és improvizálok. Így történt ez akkor is, amikor salátára volt szükség, de a megszokott alapanyagok nem voltak a közelben. 
Egy versenyen, az elkészült vaddisznópörkölt mellé jól esett volna egy kis saláta is, így az asztalon körülnézve paradicsomot, a ragulevesből maradt kevés kaprot, hagymát találtam. Sem ecet, sem citromlé nem volt, de találtam rozé bort. Perfect! Tökéletes lett a saláta, és hazaérve kicsit továbbfejlesztettem.
Kevés olíva olajjal, még jobbá tettem. Azóta sűrűn használok bort salátáimhoz. Mértékkel, mert nem az alkohol a lényeg, hanem a borok savtartalma, különleges zamata. 

Mivel paradicsomból készített salátáimról több cikket írtam, idehozom ezeket, így amolyan gyűjteményt kaphattok. Idén új saláták fognak készülni konyhámban, és minden bizonnyal ezeket is dokumentálni fogom.
Paradicsomi állapotok salátákkal.
Paradicsomsaláták a paradicsomból.





A megtermelt paradicsomból természetesen másra is futotta. Amellett, hogy mindenféle ragu, bográcsos, és egyéb ételbe is került belőle, augusztusban elkezdtem paradicsomot aszalni. Több éve csinálom, így jelentős gyakorlatra tettem szert. A napon szárított paradicsom, rendkívül sokoldalú alapanyag. Szinte minden ételhez használható, amibe egyébként paradicsom kerülne, de különleges mivolta miatt igazi csemege.
Hosszú ideig tárolható, így a téli, köztes időszakban sem kell nélkülöznöm a számomra nélkülözhetetlen paradicsomos ízt. Mivel a napon szárított paradicsomról is sokat írtam, egyszerűbb megosztani régebbi írásomat.  Napon szárított paradicsom, ahogy én készítem.
Ezt az írásomat is folyamatosan bővítem, és tanácsokat adok az aszalt paradicsom felhasználásához.
Áron fiam szintén imádja a paradicsomot, de csak ketchup, illetve szósz formájában. Nem csak az Ő kedvéért készítettem pizzaszószt, ami nem csak az olasz tésztához, hanem más paradicsomos ételekhez is kitűnő. Használtam már bolognaihoz is, és nagyon jól harmonizált a darált húsból, reszelt sárgarépából készített tradicionális bolognai ragu többi alkotórészével.
A pizzaszószról is írtam természetesen.  Pizzaszósz házilag.
Most megtehetném, hogy felsorolom a paradicsomszósszal, lecsóval, friss paradicsommal készített ételeimet is, de arra nem lenne elég a képernyő.
Így aztán maradok az eredeti elképzelésnél, és amolyan frissített bejegyzésem következő fejezete a zöld paradicsom felhasználását taglalja. Mivel erről is írtam már, itt megnézhetitek:  Zöld paradicsom... az meg mire jó?  Nem csak savanyúságnak, hanem kovászolva, sőt idén kisebb menyiségben chutney (lekvár) is fog készülni belőle.
De mindent a maga idejében. Most, hogy átnéztem eddig nem publikált képeimet, rájöttem, blogjaim is alapos frissítésre szorulnak. Kiegészítve új fotókkal, friss tapasztalatokkal. Mikor ezt olvassátok, már meg is történt mindez. 
Ígérem, hogy - mivel erre lehetőség van,- a jövőben is minden új információt csatolok régebbi írásaimhoz. Így minden egy helyen lesz, nem kell órákat keresgélni, ha valamire kíváncsiak vagytok. Megtehetném, hogy új bejegyzéseket írok minden új infótól, de az nem összeegyeztethető elvemmel "nem a mennyiség, hanem a minőség a fontos"
A paradicsomfüggőségem pedig továbbra sem titkolom, sőt büszke vagyok rá! A képek, tavalyról származnak, összegyűjtött tapasztalataim az elmúlt évekből, de lesz nyár, és lesz paradicsom idén is.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése