2014. június 12., csütörtök

Grilleztem.


Nem először, és nem utoljára!
A grillezés esemény, ami nem mindennapos. Mint tudjátok, nálam nem az a lényeg, hogy minél több számú blogbejegyzésem legyen, hanem bizonyos alkalmak naplószerű leírása, még akkor is, ha többfélét kaját készítettem. Erre tökéletes volt a hétvégi pünkösd, amikor is elhatároztam, felavatom a múlt heti nyereményemet, (a paprikás krumplimmal nyertem egy bográcsállványra akasztható fleckensütőt) de be kellett vetnem a "B" tervet is, mert arra, amire szerettem volna, nem annyira volt alkalmas, mint esetleg másra.
Rájöttem, és virtuális barátom is felhívta figyelmemet rá, hogy sokoldalú eszközt kaptam, csak éppen arra nem tudtam használni, amire szerettem volna. Tökéletes viszont formája, mérete, és egyéb jó tulajdonságai mellett, párolt, sült zöldségek, paella, és akár húsok zsírban történő sütésére, de ha nagyobb vendégseregnek készítesz reggelit, kitűnő bundás kenyeret tudsz benne csinálni. (köszi a tippet Kata!) Most tehát a benne maradt fűszeres zsírban, megsütöttem a köretként szolgáló újkrumpli, ami végül is a terv része volt. Azt hittem, használhatom úgy, mint a tárcsámat, amiben először a kevésbé fűszerezett húsokat, később a jobban pácoltakat, majd a krumplit, ami a magába szívott vegyes ízekkel felséges lesz, a legvégén pedig csak kevés zsiradékot a tárcsában tartva, a párolt zöldségek követnek, így teljes lesz a menü.
Mivel ilyenkor több étel készül egymás után, fontos a sorrend, hiszen akkor jó, ha frissen, melegen kerülnek a vendégek elé, de megfelelő gyakorlattal, a gondos előkészítéssel, maga a sütés, tényleg gyors, és szinte percek alatt tálalható minden. Akkor viszont még jobb, ha több sütőeszköz is rendelkezésre áll, mert kis odafigyeléssel, esetleg megbízható segítővel, még rövidebbé tehetjük az elkészítés idejét. Vigyázzunk, gyerekek, és azok a cimborák, akik (már) bizonytalan mozgásúak (mint az albán szamár) ne kerüljenek a tüzes eszközök közelébe! Az ilyen forró nyári napokon, a sör viszont jól esik, és a napernyő is, ami áldott árnyékot ver csupasz felsőtestemre, mert a szabadban történő sütés már csak ilyen. Nem minden nap történik, így önmagában is ünnep. 
Az előkészületek, tehát már előtte való napon elkezdődnek, a húsok, zöldségek feldarabolásával, esetleges pácolásával. A grillezett húsfélék, mind sokkal finomabbak, ha előtte legalább egy nappal megkapják fűszerezésüket, amit magukba szívnak, így jobban bennük marad az íz a sütés után is. A pácolt húsok, a sütés során ropogós, ízes kérget is kaphatnak, ha úgy akarjuk. Használhatjuk a boltokban, rendkívüli választékban kapható, előre kevert fűszersókat, pácokat, szószokat, de a legjobb az, ha saját magunk keverünk ki valamit, ami tükrözi ízlésvilágunkat.
Ehhez már gyakorlat szükséges, de nem nehéz. Egy barátom, évek óta vendégül lát bennünket névnapi ebédre, amiken süt-főz. Egyre nagyobb gyakorlattal! Az első alkalmakkor még tanácsot kért, mivel fűszerezze a grillezett tarját, legközelebb már maga készítette, legutóbb pedig egészben sütött nyúllal lepett meg bennünket, ami rozmaringgal, és almával sült egyben.
De nézzük most a kajákat, mert akik idáig elolvasták megérdemlik, hogy végre valami konkrétum is legyen a cikkben.
A csirkeszárny nyárs évek óta bevált specialitásom. Rengeteg féle páccal csináltam már, de mind óriási siker lett. A csirkeszárny nyársa tűzése csak látszólag bonyolult feladat, mert ha középen megfogjuk, magától kiegyenesedik a kezünkben. Ezután a pálcát megtámasztva belenyomjuk alulról, a szárnya hegye felé, vigyázva, hogy meg ne szúrjuk kezünket. Különböző módon pácolhatjuk. Lehet, csak simán sózni, borsozni, vagy valamilyen kész fűszerkeverékkel megszórni. Tanácsos kevés olajjal bedörzsölni, mert akkor könnyebben magán tartja a fűszereket. Lehet salsa, vagy pesto szósszal is pácolni, melyek receptjét külön idehozom:


Salsa sósz: 2 db hámozott paradicsom, 1 kk. őrölt csili, 3 gerezd fokhagyma, 1 kk. só, 2 ek. olíva, vagy napraforgó olaj, 1 tk. morzsolt oregánó.
Pesto szósz: Kisebb csokor bazsalikom és petrezselyem levél, 3 gerezd fokhagyma, 1 kk. só, 2 ek. napraforgó, vagy olívaolaj. Ezek mellett más fűszerezéssel is lehet készíteni, és ajánlom még kipróbálni mézes páccal is. 

A szárnyakat marokra fogjuk úgy, hogy az kiegyenesedjen. Alulról bambuszpálcát szúrunk bele, ami miatt a sütés során is megtartja formáját, valamint könnyen kezelhető lesz a grillrácson, valamint látványos, könnyen fogyasztható végeredményhez jutunk.




Egy-egy grillezés alkalmával, nem csak egyfélét készít az ember, mert ha már elővettük a grillezőeszközünket, legyen az faszenes, gáz, vagy elektromos grill, pár csirkeszárnynál nem állunk meg. Minden grillezéskor saslik, (rablóhús) is készül nálunk. Nem az eredeti recept szerint, bár talán nincs is eredeti saslik recept. Én ugyanis egy idő óta nem teszek nyársaimra füstölt szalonnát.
Azért, mert családom, a lájtosabb verziót jobban szereti. Éveken keresztül bosszankodtam, látva a tányéron hagyott szalonnadarabokat. Elhatároztam, nem teszek rá többször, vagy ha mégis, szeletelt császárt, amit szívesen fogyaszt a család többi tagja is. Most pulyka felső combot használtam, a következőképpen pácoltam be.


Hozzávalók: 80 dkg. pulyka felsőcomb filé,
1 kávéskanál só,
kevés frissen őrölt bors, 
1 kiskanál szárított kakukkfű,
1 evőkanál olíva olaj,
1 kávéskanál mustár.

A combot kockákra vágtam, majd a fűszerekbe, a mustárba, és olajba forgattam. Éjszakára ment a hűtőbe, majd másnap bambuszpálcára tűztem.
Ezúttal, csak kétféle paprikát (kápia, és Tv) valamint negyedelt lilahagymát használtam. Tehettem volna mást is a nyársakra, úgymint kolbászszeletek, császárszalonna szeletek, virsliszeletek, elősütött májdarabok, vagy különféle zöldségek, gomba kombinációit, de készíthettem volna csak zöldségnyársat vegánoknak is. A nyársakra tehát, szinte mindent feltűzhetünk. Ha elkészültek, akkor mehetnek ezek is a rácsra. A grillezéshez tapasztalat kell. Egy bizonyos időbe beletelik, mire megtanulod a megfelelő magasság, hőmérséklet beállítását. A grillezés lényege az, hogy kívül ropogós, de belül is megsült húsokat kapjunk, a zöldségek is roppanósak maradjanak, és a nyárson, egymáshoz ízekben is illő ételek legyenek.




Fontos tanácsok következnek!
Meg kell terveznünk a menüt, a résztvevők számának függvényében. Egy főre húsból 20-25 dkg.-ot számítsunk.
Többféle húst célszerű venni, hozzá sok zöldséget, és kenyeret is.
A húsokat előző nap be kell pácolni!
Csak pár fűszernövényt használj, hogy ízük karakteres maradjon. Ha lehet használj zöld fűszereket, de nézd meg milyen alapanyagokhoz melyik illik.
Feltétlenül tálalj zöldségeket is a grillezett húsok mellé! Készíthetsz salátákat, de a grillrács is kitűnően alkalmas a zöldségek sütésére, párolására.
Óvatos légy a sóval, és más fűszerekkel! (csilipaprika)
Vigyázz, kívül ne égjen meg, de belül is átsüljön a hús. Grillezés közben ne tedd egymáshoz túl közel őket, mert akkor csak párolódnak.


Most, hogy néhány alapfogalmat is tisztáztam, jöjjön még két produktum.


Készítettem még grillezett virslit is. Ezt is felszúrtam bambuszpálcára, de erre nem volt feltétlenül szükség. Ez a leggyorsabb grillétel, de óriási választékban kaphatók különféle grillkolbászok is. Elárulom, nem mindig a legdrágább, neves gyártók által forgalmazottak a legjobbak!



Mint már írtam, grillezés nem létezik saláták nélkül. Erre az alkalomra egy egyszerű ubisalit dobtam össze, már előző nap, hogy ne kelljen a grillezés közben vesződni vele. Mivel előre terveztem, úgy készítettem, minél kevesebb uborkalé legyen benne, és ne látsszon, hogy előre készítettem.


A kígyóuborkákat meghámoztam, majd nem túl vékony szeletekre vágtam. (nem gyalultam, bár tehettem volna azt is) Olívaolajat töltöttem rá, és jól összeforgattam. (az olaj elzárja az uborka pórusait, így nem engedi kicsorogni a levét sózás után) Megsóztam, megborsoztam, apróra vágott friss kaporral kevertem össze, almaecetet öntöttem rá, és hűtőbe tettem. Másnap, nagyon vékonyra karikázott lilahagymát vágtam fel, amit besóztam, majd a salátához kevertem. Természetesen megkóstoltam, hiszen a saláta íze ennyi idő alatt is rengeteget változik. Kevés ecetet, és pici sót is adtam még hozzá. Az előző napi kóstolásnál tökéletes volt az íze, de az uborka azóta ennyit szívott el az ízekből.


Így néz ki tehát egy rendkívül egyszerű grillezés Gasztropajtiéknál, és gondolom máshol is, ahol adnak ennek a különleges alkalomnak az ünneppé tételére. Mert grillezni jó!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése