2014. június 20., péntek

Makizushi (巻き) sushi, szusi


A makizushi, a legismertebb szusi (sushi) 
Az egyik legmegosztóbb étel a világon. Van, aki megőrül érte, van aki a világért meg nem enné. Én speciel szeretem, és már írtam egy átfogó cikket róla, mikor egy ételrendelés kapcsán közelebbi ismeretséget kötöttem a sushival. Most viszont más volt a helyzet.
Akció volt, egy ismert áruházláncnál, és mivel imádom az ázsiai ételeket, kihasználtam a kedvezményeket. Többféle kaját csináltam, köztük édes savanyút, kimchit, és most a sushit. Még egy folyamatban van, de az is idővel megosztásra kerül.
Ismeritek az IKEA bútorait. A használati útmutató alapján, az előre gyártott elemekből, és a kis csomagokból magad rakod össze. Szinte lehetetlen elrontani, de némi fifikát azért igényel. Így jártam a sushi kittel is, ami 2300 Ft.-ért jutott birtokomba. Tartalma elegendő volt 24 db. maki elkészítéséhez, ami igen kedvező ár. Nehogy azt higgyétek, hogy meg kell ijedni a keleti konyha kajáinak elkészítésétől. Még ez a látszólag bonyolult meló is pofonegyszerű volt. A viszonylag megfelelő fordítással készült használati útmutatót követve könnyen meg tudtam csinálni, kitűnő minőségben saját sushimat. 
A doboz mindent tartalmazott, amire szükség volt a nekiveselkedéshez. Volt benne sushirizs, nori lap, bambuszgyékény a feltekeréshez, rizsecet, pácolt gyömbér, washabi, szójaszósz, és még két garnitúra evőpálcika is. Van fogalmam a sushi elkészítéséről, így nem kellett szó szerint betartanom az útmutatót. Egy dologban kellett okoskodnom: mit teszek a tekercsek közepére? Ezen sem törtem sokáig a fejem, mert sokféle sushihoz volt már szerencsém, így akár többfélét is csinálhattam volna, de maradtam az egyik legegyszerűbbnél. Uborkával, kaliforniai paprikával, és omlettel töltöttem meg. Legtöbben azért nem csípik, mert nyers halat, és egyéb tengeri herkentyűket tesznek bele. Az jelentősen megdrágította volna kísérletemet, így maradtam a legegyszerűbb megoldásnál. Lássuk, mi került a makizushimba!


1/2 kígyóuborka, csíkokra vágva,
1/4 piros kaliforniai paprika, csíkokra vágva,
2 tojásból készült omlett  felcsíkozva.

250 g. sushirizs (rövidszemű)
4 db. nori lap (préselt algalap)
1 kávéskanál rizsecet  (helyettesíthető almaecettel)
kevés só,

A tálaláshoz: wasabi (csípős japán zöld torma), pácolt gyömbér, szójaszósz, esetleg japán káposztasaláta.

A rizst megfőzzük, majd lecsorgatjuk. Mikor kicsit meghűlt, összekeverjük kevés sóval, és rizsecettel. A sushirizsnek enyhén ragacsosnak kell maradnia.
Míg a rizs fő, felcsíkozzuk az uborkát, a paprikát, és a közben megsütött omlettet is. 
A bambuszgyékényre tesszük a nori lapot, a fényes oldalával lefelé, majd vizes kézzel, egyenletesen elosztjuk rajta a rizst vékonyan, úgy, hogy a felső részén az algalapból 2 cm. kimaradjon. A rizs alsó 1/3 részére tesszük a töltelékként szolgáló felcsíkozott zöldségeket, majd a bambuszgyékény segítségével, az algalapot felhajtjuk, de a kimaradt részt, előtte vizes kézzel átsimítjuk. Így, amikor felhajtottuk, összeragad, és megakadályozza, hogy szétessen a sushitekercsünk. Kicsit pihentetjük, majd nagyon éles késsel feldaraboljuk, 2 cm. széles darabokra. 
Tálaláskor szójaszószt, wasabit, és pácolt gyömbért teszünk mellé, de készíthetünk hozzá, érlelt káposztát is.


Egy biztos! Mindenképpen különleges étel készíthető ezen a módon. Mivel a legfontosabb alapanyagok a rizs, és a nori lap kapható környékünkön is, biztos, nem ez az utolsó sushi, ami konyhámban készült. Az, aki nem szereti a tenger, enyhén halas illatát, ne kezdjen hozzá! Maga a nori lap is rendelkezik ugyanis ezzel a különleges halszaggal. Aki pedig nem szereti a nagyon csípős ízeket, meg ne próbálja a zöld színű pasztát, a wasabit, mert biztosan könnyet csal a szemébe! Ha viszont mindezeket szeretitek, különleges ízélményben lesz részetek!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése