2014. december 28., vasárnap

Pájsli / tunkedli / szalontüdő.



Én a legegyszerűbb, közszájon forgó nevet adtam ételemnek, de végül "csípős savanyú tokány belsőségekkel" címen jelent meg a 2013. augusztusi Kifőztük Magazinban. Ezt a receptet is rekonstruálnom kellett, mivel valaki kibabrált velem, és komplett bográcsos oldalamat törölte. De velem nem olyan könnyű kitolni! Honnan máshonnan tudtam volna előkeresni az eredeti írást, mint a magazinból, ahol ebben a formában jelent meg.


Hozzávalók 10 személyre:

1 sertéstüdő,

 1 sertésszív,
 1 sertésnyelv,
 1/2 sertésfej füllel,
 2 nagy vöröshagyma,
 5 gerezd fokhagyma,
 3 nagyobb sárgarépa,
 5 dl sűrű paradicsomlé,
 1 citrom vagy kevés citromlé,
 friss bazsalikom. friss kakukkfű, friss petrezselyemzöld,
 só, őrölt bors, 
kevés csili, vagy csípős paprika, 
1 evőkanál mustár,
 3 alma,
 1 marék savanyú káposzta,
 néhány babérlevél, kevés ecet,
 sertészsír

a tálaláshoz: puliszka 2 dl. tejföl

A fejet, a tüdőt nagyobb darabokra vágjuk, és néhány babérlevéllel együtt sós, enyhén ecetes vízben, lassú tűzön főzni kezdjük.
Közben a vöröshagymát apró kockákra, a répát karikára, a meghámozott almát nagyobb kockákra vágjuk. A fokhagymát összezúzzuk, a savanyú káposztát apróbbra vagdossuk. A zöld fűszereket finomra aprítjuk.
A megpuhult húsokat hűtés után felcsíkozzuk. A főzőlét félretesszük.
A vöröshagymát kevés zsíron üvegesre pároljuk, a fokhagymát hozzáadjuk, sózzuk, majd a csíkokra vágott húst is hozzátesszük. A leszűrt főzőléből annyit öntünk rá, hogy az egészet ellepje. Belerakjuk a répát, a savanyú káposztát, a negyedbe vágott citromot vagy a citromlét, a paradicsomlét, a mustárt. Erősebben borsozzuk, csilivel vagy csípős paprikával ízesítjük, ha kell, még sózzuk. Hozzáadjuk a darabolt almát és a zöld fűszereket. Ezután az ételt 30-40 perc alatt készre főzzük. Közben, ha szükséges, a maradék főzőlével vagy vízzel pótoljuk az elpárolgó folyadékot.

Puliszkával és tejföllel tálaljuk. Más, szaftos ételhez való köretet is adhatunk hozzá (pl. galuskát vagy főtt tésztát).

Ha valaki kicsit is jártas a gasztronómiában, tudhatja, hogy receptem egy átdolgozott szalontüdő, (pájsli, tunkedli, savanyú tüdő) recept. Saját ízlésem szerint, és mivel a tüdőt nagyon szeretem, nem először készítettem. Első receptjeim közt található "Abáló kincsei pikánsan" című írásom, amivel az első gasztronómiai sikeremet arattam. Receptem akkor nyomtatásban megjelent egy receptkönyvben. Azóta ez többször előfordult már, de mint az első szerelem, ez sem felejthető el soha!







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése