2015. január 15., csütörtök

Csilis bab bográcsban.


A chili con carne (csilis bab) bográcsban is elkészíthető, bár többnyire nem ebben a főzőeszközben csinálják. A bogrács előnye az, hogy egy nagyobb társaság számára is elkészíthető ez a közkedvelt étel. Egy húsz literes bogrács, akár harminc éhes embert is jól lakathat. (beleszámolna a kötelező repetát is!)
A bográcsozásnak megvan a maga hangulata. Valószínű, a texasi marhapásztorok, - akiknek betudható ez az étel - is a bográcsot, vagy más szabad tűzre helyezett főzőedényt (cserépedényt) körülülve, a fárasztó napi munka után hangulatos beszélgetéssel töltötték a maguk módján az időt, az ételre várakozva. 
Ez hasonlít legjobban az eredetire.
Darabolt marhahúsból készült.
A csilis bab nem tévesztendő össze a serpenyőben készített hagymás babbal, ami mint a filmekből kiderült, Bud Spencer kedvence volt. A mexikói csilis bab, sem helytálló kifejezés. A texasi cowboyok a marhák terelése közben jutottak Mexikóba, és vándorlásuk során alakult át a kezdetben egyszerűbb, lényegesen fűszertelenebb étel csípőssé, fűszeressé. Az eredeti chili con carne (csili, és hús) nem is tartalmazott babot. Szárított marhahúsból, marhafaggyúból készítették fűszeresen, hogy a faggyú jellegzetes ízét kompenzálják. Gyorsan, mert a cowboyoknak nem volt idejük várni órákat arra, hogy a bab jól megfőjön. A neve egyszerűen csak csili volt. Ezen a gyűjtőnéven ismerik most is, és a déli államokban elsősorban Texasban rengeteg csili szalon áll az éhes vendégek rendelkezésére. Texas állam 1977-ben az állam hivatalos ételének rangjára emelte a chili con carne-t. 
A babról, mint hozzávalóról hosszú vita folyik. Az eredeti Texas style chili nem tartalmaz babot. Nem is darált, hanem darabolt húsból csinálják a mai napig is. Jó tudni tehát, hogy nem az eredeti mexikói csilis babot esszük, mert hazájában, Texasban is csak a konzerv chilik tartalmaznak babot. Ez bennünket viszont egyáltalán ne zavarjon!


Én így csinálom a babos csilit:

Hozzávalók:

1 kg. száraz tarkabab,
1.5 kg. darált sertéshús, marhahús keverék,
1/2 kg. fagyasztott kukorica,
2 doboz (2 x 500 g.) paradicsomszósz,
2 db. kaliforniai paprika,
1 dl. házi sós, darált paprika (hasonló az Erős Pistához, de nem annyira csípős)
6 fej hagyma,
8 gerezd fokhagyma,
1 szál friss borsikafű, (jó a szárított is)
só, őrölt bors, 2-3 db friss csilipaprika + 2 a bab előfőzéséhez.



Az előző este beáztatott babot, bő, sós vízben, néhány babérlevéllel, és két kisebb csilivel előfőztem. Annyira, hogy ne főjön szét, de megpuhuljon. Leszűrtem.


Ezután kevés olajon megpirítottam az apróra vágott hagymát. Kávéskanálnyi köménymaggal tovább pirítottam, majd hozzáadtam a darált húst. Együtt, a hús fehéredéséig pirítottam, majd 1 liter paradicsomszószt is hozzáöntöttem. Kevés vizet hozzátéve belekerült az előfőzött bab is, majd 100 g. házi darált, sózott paprika is (pritamin) Mivel a paprika sós, csak kóstolás után fűszereztem tovább. Fagyasztott kukorica, és kockákra vágott kaliforniai paprika is került hozzá. Két kisebb csilivel, kevés friss csomborral, (borsikafű) kevés őrölt borssal, apróra vágott fokhagymával ízesítettem, majd a bográcsot időnként forgatva 1 óráig főztem. A bab elő volt főzve, így nem volt szükség hosszú időre az elkészítéséhez. A legvégén 2 kanál őrölt pirospaprikát hozzáadva összeforraltam. A bab előfőzésére 1 órára, míg a készre főzéshez újabb egy órára volt szükség.





Mint már a bevezetőmben is leírtam, korántsem tradicionális ételről van szó. Ugyanúgy, mint a bolognai spagetti Bolognában, ez sem található meg a származási helyének gondolt Mexikóban. De ki foglalkozik ezzel? Lényeg, hogy finom!

Próbáltátok már tarhonyával? Egyszer egy vegetáriánus kedvéért elkészítettem ezt a változatot is. Ez fogyott el leggyorsabban, mert a húsevők is ezt akarták megkóstolni. Azóta sokszor keverek bele tarhonyát is. Javítja a textúráját a csilinek.






3 megjegyzés: