2015. február 8., vasárnap

Bakonyi betyárleves / zöldséges gombaleves


Bakonyi, merthogy gomba is van benne. Divat hangzatos nevet adni egy ételnek, és többnyire bakonyiként tartják számon a gombás ételeket. A híres Gundel Károly nevezte el anno a sertésszelet, és a gombapaprikás frigyét bakonyi módra készült kajának. Bevallom azt is, hogy blogom statisztikájában láttam a bakonyi betyárlevest, mint keresőszót, így mivel valaki kíváncsi volt rá, megpróbálom kielégíteni. Természetesen, csupán gasztronómiailag, mert a közeledés más formájától visszatart az illendőség, meg a hűség. Azért, ha véletlenül elolvassa az, aki kíváncsi volt a bakonyi betyárlevesre, írja meg, hogyan tetszett a recept!
Szóval minden van benne, ami szem-száj ingere. Rászoktam az utóbbi időben arra, hogy a zöldségeket csíkokra (zsülienre) vágom, mert így szebbek a tálalásnál, és jóval gyorsabban is főnek meg, mintha nagyobb darabokban hagytam volna őket. (kisebb a felület, hamarabb megteszi hatását a forró víz) 
Ha már nekikezdtem, leírom hogyan csináltam. Hozzávalók:


2 szál sárgarépa,
1 szál petrezselyem gyökér,
3 gerezd fokhagyma,
1 marék zöldbab,
1 marék zöldborsó,
15 dkg. gomba, 
3 kanál tejföl, 
kevés liszt,
őrölt pirospaprika, 
petrezselyem zöld, 
1 kiskanál mustár, 
1 liter csirke alaplé,
só, frissen őrölt bors.

Elkészítése rendkívül egyszerű, és gyors!  A feldarabolt zöldségeket a csirke alaplében feltesszük főzni, és a tejföl, valamint a liszt, és a petrezselyem zöld kivételével minden hozzávalóval együtt felforraljuk. Ha szükségesnek látjuk, kevés vizet, vagy alaplét töltünk még hozzá. Mikor felforrt, keveset kiveszünk a léből, majd elkeverjük a tejföllel, a liszttel. (Annyi lisztet adjunk hozzá, amilyen az ízlésünk. Ha kevesebbet adunk lazább, ha többet, sűrűbb lesz levesünk) Az így elkészített habarást visszatöltjük a levesbe felforraljuk, és kevés friss petrezselyem zöldet is adunk hozzá. Húsz perc alatt kész a levesünk.





És ha már elkészítettem, a kíváncsiskodás ürügyén, természetesen meg is kóstoltam a levest, és nem csalódtam. Igen finom zöldségleves lett a végeredmény, de akár elbírt volna egy kis húst is. Legközelebb azt is teszek bele, de akkor azzal kezdem a főzést. A pulyka felső comb filé tökéletes alapanyag lesz hozzá.
De arról majd legközelebb!

Ha többre vagy kíváncsi a bakonyi módra készített ételekkel kapcsolatban, kattints ide.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése