2013. január 21., hétfő

Gasztropajti kísérletező kedvéről...

Az először bemutatandó ételt, eddig csak egyszer készítettem el, némi óvatossággal. Tudni kell, hogy alapjában kísérletező fajtából vagyok gyúrva. Gyermekkorom álma az volt, hogy egyszer vegyészmérnök leszek. Voltak más terveim is, de ezek feledésbe merültek. Tizenéves koromban, viszont rengeteg kísérletet hajtottam végre. Ártalmatlanokat, és veszélyeseket. Játszottam a vegyszerekkel, és néha meggondolatlanul tettem. Igaz, hogy nem robbantottam magamra semmit, de mindent megtettem érte. Kísérletező kedvem, megmaradt felnőtt koromra is, de jelentősen átstruktúrálódott. Magyarán megváltoztam. A kísérletekről továbbra sem mondtam le, de ahogy benőtt a fejem lágya, mások lettek kísérleteim tárgyai. Mostanában, ha tehetem, a konyhában kísérletezek. Előtte, gondosan tervezek, fejben többször is átgondolom, nehogy kárba vesszen valami. Spórolni kell. Nem költhetek vagyonokat kutatásra, mint a gyógyszeripari cégek, és nem áll rendelkezésemre tartalék konyhapénz, ha véletlenül elszúrok valamit. Nem tudom eddig hogy sikerült, de próbálkozásaimat, mindig siker koronázta. Eddig.
Ez a kép indított be.
De ennyi előzetes után, rátérnék kísérleteimre.  Ezek közül hárommal rukkolok elő. Három olyan étellel, melyek kísérletező kedvem ékes bizonyítékai, és elismerést hoztak. Nem utolsó sorban, finomak is lettek. Az elsőt, mint említettem, egyszer készítettem el eddig. Valahol a neten találkoztam egy képpel, ami beindította agyamat. Virslibe szúrt spagettiket ábrázolt a kép, nyersen, és főve. 


Néhány napig gondolkodtam, és úgy döntöttem, megpróbálom. A próbát siker koronázta.
Nekem így sikerült.
Aggódásom tárgya az volt, hogy vajon egyszerre fő-e meg a virsli, a tésztával. Ezért először csak kisebb mennyiségben próbálkoztam, majd látva az eredményt megcsináltam a tervezett mennyiséget. Később ez az étel megjelent különböző gasztronómiai kiadványokban, receptes magazinokban. Jól esett! Hobbyszakácsként, mindenkinek szívet melengető az elismerés. Örömmel fogadtam a kiadó ajándék példányát is, a megjelenő receptleírással.




Fázisképek a tűzdelt virsliről.
Így készült: A virslit 2 cm-es darabokra vágtam, a spagettit félbe törtem, és beledugdostam a virslibe. Könnyebben boldogulok, ha a virslit leteszem a vágott felével, és csak felülről dugom bele a spagettit. Később át lehet fűzni a tésztát. Forrásban lévő vízben főztem addig, míg a tészta meg nem főtt. Főleg ez volt aggódásom tárgya, de nagy örömömre egyszerre főtt meg a kettő.
Közben elkészítettem a ragut. Batonra vágott sárgarépából, bébi fokhagymából, (helyettesíthető apróra vágott fokhagymával) meghámozott paradicsomból, felszelt paprikából. A répával kezdtem, forró napraforgó olajon. Megsóztam kicsit. Bele a fokhagymát, és a hámozott paradicsomot, később a paprikát, kevés friss bazsalikomot, petrezselyem zöldet. a tegnap készült ajvárból is került rá 2 evőkanálnyi. Pici friss borsot tekertem rá, és megkóstoltam. Úgy döntöttem: Isteni!
A virsli ily módon való preparálása macerás, de megérte, mert rendkívül látványos.




Rozéboros paradicsomsaláta.
 A véletlen szülte, de megérte!
Második nagy sikeremet, egy saláta hozta. Egyszerűnek tűnő paradicsomsaláta. A szükség kényszerített kitalálására. Tavaly nyáron, baráti társasággal főztünk, vaddisznópörköltet. Versenyt főztünk, 42 csapat közt. Az eredmény különdíj volt, ami nem csak az én dicsőségem.  Legalábbis nem a salátámé. Ezt ugyanis ott nem mutattam be. Csak csapattársaimnak. Nekik viszont nagyon ízlett. És ez nem csak a jelentős mennyiségű alkoholos ital elfogyasztásának volt betudható. Itthon ugyanis, felbuzdulva a pozitív visszajelzéseken, újráztam. És végleges formába öntöttem elképzelésemet. Később ezzel a recepttel közönségdíjas lettem, és más elismeréseket is bezsebeltem.
Akkor jöjjön a storry: A kész vaddisznópörihez főztünk krumplit, de a savanyúságról elfelejtkeztünk. Igény, pedig lett volna rá. Az asztalon maradt alapanyagok csábítottak. Volt paradicsom bőven, újhagyma, kapor, zellerzöld. Sem olivaolaj, sem ecet nem volt viszont. Valami pedig kell rá. Volt viszont az asztalon egy flaska rozé bor. Így kísérletképpen öntöttem a feldarabolt alapanyagokba belőle. Só, bors, kevés fokhagyma is volt a közelben, így teljes lett az összhang. És a saláta. Ezt így készítettem:

Paradicsomot felszeltem, az újhagymát karikákra vágtam (a zöldjét is) fokhagymát kés lapjával összenyomtam, majd felaprítottam, a kaporral, zellerlevéllel ugyanezt tettem. az egészet összekevertem, enyhén sóztam, borsoztam, majd kevés rozé bort töltöttem hozzá. Ismét összekeverve, finom salátát kaptam. Itthon újragondolva, kevés bazsalikom is került hozzá.



Töltött bagett milánói, és mexikói töltelékkel.
Harmadikként leírt kitalációm, tulajdonképpen az egyik volt az elsők közt. Ez is több receptversenyen díjazott lett. Életem egyik legnagyobb bánata, hogy nyereményem, ami egy hat hétvégén zajló mexikói ételeket bemutató főzőtanfolyam volt, nem tudtam igénybe venni. Hiába!
Azóta többször megcsináltuk, más - más
töltelékekkel. Legutóbb így sikerült.
Magyarország Budapest centrikus. Vidéki létemre, többe került volna a leves mint a hús. Hat alkalom. Hatszor utazás, oda-vissza. Erre rokkant nyugdíjam kétszerese ráment volna. Nem tudtam mit tenni. Elajándékoztam. Egy teljesen ismeretlen, véletlenszerűen kiválasztott Gasztropajtinak, akivel azóta is kapcsolatban vagyok.
Ez az étel a töltött bagett volt. Azóta sem találtam hasonlót, pedig időnként ráuszítom a Gugglit! Ennek az ötletnek az volt a lényege, hogy a belsejétől megszabadított bagettbe különböző töltelékeket raktam. Az erről írt receptet itt találhatjátok.


Töltött bagett.
Igazi vendégváró finomság. A fogyasztást megelőző napon el lehet készíteni, így jut idő másra is a vendégek érkezése előtt. Előételnek is megfelel, így beilleszthető egy komplett menüsorba, de sör, vagy borkorcsolyaként, illetve önállóan is fogyasztható. Én már több változatot is kipróbáltam, tehát ki-ki tehetségére, fantáziájára bízom, hogy miként készíti el. A töltelékek mennyiségét 3db hosszú /félméteres/ 300g-os bagettre adom meg, mivel tapasztalatom szerint ennyi fér egyszerre a sütőbe.
Hozzávalók:
3 db hosszú bagett /300g/ a töltelékek fajtánként 3 bagettre értendőek.
Bolognai töltelékhez: 750g darált sertés, vagy pulykahús, 100g margarin, 1 doboz szeletelt gomba, 250g paradicsompüré, 2db húsos zöldpaprika /kaliforniai/, 2db közepes fej hagyma, 6db csemegeuborka, étolaj, só, bors, piros paprika, oregano, szárított petrezselyemlevél, fokhagymapor, esetleg pizza fűszer keverék, étkezési keményítő.
Májkrémes töltelékhez:  300g kenőmájas, 100g margarin, 300g baromfi párizsi, 4db főtt tojás,
1 doboz szeletelt gomba, 6db csemegeuborka, 2db közepes fej hagyma, étolaj, só, bors, majoránna, petrezselyemlevél, étkezési keményítő.
Elkészítés:
A bagetteket keresztben kettévágjuk, végeit levágjuk, majd apróbb darabokra vágva, keverőtálban kevés vízzel beáztatjuk és péppé nyomjuk. Keskeny pengéjű késsel /csontozó/ óvatosan, belülről körbevágjuk, majd fakanál nyelével kinyomjuk a bagett belét, apró darabokra szaggatjuk, és ezt is hozzákeverjük a bagettek beáztatott végeihez.
Mindkét töltelékhez, a hagymát nagyon apróra vágjuk és kevés olajon üvegesre pároljuk.
A bolognainál hozzátesszük a darált húst, enyhén sózzuk, és fedő alatt pároljuk. Kb. 10 perc után hozzáadjuk a paradicsompürét, az apróra vágott gombát, zöldpaprikát, csemegeuborkát, a margarint, és a fűszereket egyéni ízlés szerint. Őrölt borsot többet, mert ettől kellemes utóíze lesz. Rövid idő után hozzáadjuk a bagett belét és végeit, majd az egészet sűrű péppé főzzük. Ha nem elég sűrű, étkezési keményítő hozzáadásával sűrítjük. El lehet készíteni bolognai fixxel is.
A májkrémesnél a hagymához a kisebb, /kb.1cm/ kockákra vágott párizsit adjuk, rövid ideig pirítjuk, majd az apróra vágott gombát, csemegeuborkát, főtt tojás sárgáját, kenőmájast, a margarint, a bagett belét és végeit, ízlés szerint fűszerezzük, borsozzuk, /sózni nem mindig kell, mivel az alapanyagok része sós/ legvégül a tojás fehérjét adjuk hozzá apróra vágva. Ha túl laza, kevés keményítőt szórunk rá és keverve felfőzzük. Addig kell főzni, amíg a bagett teljesen elkeveredik a töltelékben.
A bagettek töltése: Négy rétre hajtott alufóliával a bagett keskenyebb végét lezárjuk, és a tölteléket kanállal, időnként a fóliás végénél az asztalhoz ütögetve megtöltjük.
Alufóliába csomagolva, 30 percig sütőben sütjük, a fóliát végig rajtahagyva. Sütés után a fóliát levéve hagyjuk kihűlni, majd hűtőszekrénybe tesszük. Tálalás előtt, ujjnyi vastag szeletekre szeljük.
Ezen kívül bármilyen töltelékkel, pl. zselatinos, franciasalátával is tölthetjük.
Ha marad ki töltelék, nem vész kárba, mivel kiváló melegszendvics alapanyag.

Mivel azóta többször elkészítettük már, a legutóbbi bagettet idehozom, és ITT megnézhetitek.. 

A felsoroltakon kívül, mind egyéni mind baráti társaságban különböző sikereket tudhatok magaménak. Mint gondolom mindenkinek, nekem is jól esnek az elismerések. Elhatároztam, tovább kísérletezek! És jöhetnek az újabb megmérettetések!

Na meg még egy nagy eredmény.  A különböző versenyeken, nem csak nemes ellenfelei voltunk egymásnak. Vannak olyanok, akik ellenfelekből barátokká váltak. Velük azóta is tartom a kapcsolatot. Köszönhető mindez kísérletező kedvemnek!




 

2 megjegyzés:

  1. Szervusz, kedves István! Nagyjából 3 - 4 nappal ezelőtt engedélyezted a FACEBOOK profilodon lévő - azonos című - oldaladra tagságomat. Melyet üzenetben meg is köszöntem, továbbá kérdeztelek is egyben, hogy saját gasztró összeállításaimat megoszthatom-e. Kettő nap után se érkezett válasz, így joggal gondoltam arra, hogy a hallgatásod beleegyezés is egyben. Két alkalommal volt lehetőségem megosztani szerény munkámat, míg a harmadik nap reggelén már ki lettem tiltva a csoportból. Nyilván, mint a csoport tulajdonosának, ehhez jogod van, azonban meg kell jegyezzem, ha én valakit kitiltok, azt mindig megelőzi legalább egy figyelmeztetés, s csak második alkalommal történt szabálysértést követően zárok ki bárkit is. Ismereteim szerint - merthogy elolvastam és értelmeztem - nem követtem el semminemű általad felállított szabály ellenes megosztást, se politikai, se szeméremsértő, se egyéb etikai szabályokba ütköző vétséget. Weboldalad szervezettségéből ítélve, azt gondoltam jó partnerre találtam. Nem így történt. Az alapvető kommunikáció minimumának tartom, a normális párbeszédet, még akkor is, ha valamiben nem értek egyet vele. Ezt pedig csak párbeszéd útján lehetséges. Várom tehát érveidet, ha vannak, mely indokok alapján töröltél a tagok soraiból.

    Üdvözlettel...István...alias vectra777.

    Ui.: A válaszodat az alábbi helyekre címezheted:

    despero777@gmail.com vagy az alábbi linkre:

    https://www.facebook.com/groups/593065554122527/?fref=ts

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tisztelt István! Csoportomban, amit valóban én hoztam létre, vannak bizonyos szabályok. Mivel admintársaim kevés idő elteltével kétszer is látták gyorsan egymás után, ugyanazt a szerintük reklámnak minősíthető tartalmat, felhívták rá a figyelmet. Akkor töröltem őket. Ezt a fórumot viszont nem tartom egyébként alkalmasnak arra, hogy valaki vélt sérelmét itt hozza nyilvánosságra! Ez Gasztroblog kérem, nem levelezős oldal!
      Az üzeneteket pedig a facebook sajátossága szerint, akik nem az ismerőseim saját oldalamon, külön mappába helyezik, amit nem szoktam figyelemmel kísérni, csak nagyon ritkán.
      Már látom ezek után, nem döntöttem rosszul!!!

      Törlés