2015. június 11., csütörtök

A legfinomabb marhapörkölt készítésének tudománya.


Tegnap bográcsoztam egy nagyot, és bár megszámlálhatatlan pörköltet csináltam már, hosszas vívódás után úgy gondoltam, ez a receptem is sokak érdeklődésére tarthat számot! Az írásra pedig most az átlagosnál több időt is szenteltem, mert igyekeztem egy valóban teljes, mindenre kiterjedő cikket megjelentetni mindenki hasznára, a pörköltkészítés tudományáról. Mert ez bizony tudomány! Én is hozzáértő, idős emberektől tanultam el a fortélyokat, több alkalommal. Köszönöm nekik utólag is, hogy megosztották tapasztalataikat! És mivel valóban összefoglaló írást készültem közzétenni a különféle pörköltekről, kicsit nagyképűen, a feni címet adtam írásomnak.
Abból főztem, amit tán az Isten is pörkölt készítésre rendelt, és az egyik legfinomabb bográcsos készíthető belőle. A marhalábszárból.
Aki ismer tudja, hogy soha nem használok receptet a főzéshez. Sem az előkészülethez, sem magához a művelethez. Ha vadat, birkát, és esetleg marhát főzök, akkor az általam rétegeltnek nevezett eljárást részesítem előnyben, amiről korábban már részletesen írtam. De most nejem marhalábszár-pörköltre éhezett meg, és az asszony szava ugye döntő bizonyos kérdésekben. 
Egyik korábbi díjnyertes pörköltem.
Rétegelt dámvad, almával, borókával.
"A legfinomabb étel" díját kapta.
Lássuk mi kell a jó pörköltbe! Jó minőségű kellően feldarabolt hús, hagyma, mindenki szája íze szerinti só, és fűszerek. Nem kell mindennel teletömni a bográcsot! A kevesebb sokszor több! (ettem már olyan pörköltet, amibe curry port tett készítője. Nem minősítem!) A fűszerekkel tehát bánjunk módjával, kimérten. Szoktam tenni pörköltökbe köményt (magot vagy őrölve) őrölt borsot (de csak módjával) és zöld fűszereket. Ilyenek a kakukkfű, kevés csombor, (borsikafű) esetleg lestyán levél, ezeket természetesen frissen. A zöld paprika, a paradicsom is jó barátja a pörköltnek, de pótolhatjuk lecsóval is vigyázva, hogy nem menjen az íz rovására. (ne túlozzuk el, ne legyen túl lecsós a pörkölt!) A vadpörköltek már mással is ízesíthetők. Főztem már szarvast, dámvadat, vaddisznót borókával, áfonyával, almával, birsalmával, de szederlekvár ízesítéssel is. Évekkel ezelőtt az a birkapörköltem aratta a legnagyobb sikert, amibe kakashere is került. 
És a jó minőségű, őrölt pirospaprika sem maradhat el belőle, ami a színét, zamatát adja. Legtöbbször viszont nem őrölt paprikát, hanem házi készítésű darált, sós paprikát adok hozzá, amit a leírtak alapján készítek. (ezzel a pörkölt sózását is megoldom) Nem szeretem a hagyma pirítása után közvetlenül a bográcsba tenni az őrölt piros paprikát, mert az könnyen megéghet, ezzel megkeseredhet az egész étel. Más por alakú fűszereket, úgy mint a borsot, valamint az őrölt köményt is a felrottyant lébe főzöm bele. Az őrölt paprikát pedig a legvégén, kevés borban elkeverve, ami nem alkoholtartalma miatt kerül a pörköltbe! A bor univerzális csodaszer! A bogrács oldalára, aljára tapadt, enyhén odakapott hagymát feloldja, és így nem ég le. A legvégén, a paprikával együtt hozzáadott bor pedig nem csak pörköltünket teszi ízesebbé, hanem csersavtartalma a még véletlenül szét nem főtt hagymadarabokat is szétrobbantja, ezzel a pörkölt legfinomabb elemét, a szaftját javítja. 
A férfiember leginkább a bográcsozás tudományában van otthon! Ezt még a legszőrösebb szívű nőszemélyek sem vitatják! Magam is megszámlálhatatlan bográcsos pörköltöt készítettem már, ami miatt feljogosítva érzem magam, az imént leírt tapasztalataim, valamint a következők átadására.
De hogy ne csak általánosságokban beszéljünk a pörköltekről, jöjjön a legutóbbi egyszerű bográcsos receptje! Egyszerű azért, mert csak a legalapvetőbb alapanyagokból főztem, kivéve tán egy ritkán használatos ízesítő fűszert. Ezt viszont nem hagyhattam ki, mert szinte kínálta magát kertem végében, gyönyörű, zöld leveleivel. Ez pedig a lestyán volt, amit német nyelvterületen Maggi fűszernek neveztek el, mivel az ételízesítők, alapfűszere. Nincs benne viszont semmilyen "E", így egészséges hatása garantált!


Hozzávalók:

1,5 kg. marhalábszár
5 nagy fej hagyma,
1 kanál zsír,
2 db. zöldpaprika,
2 db. nagyobb paradicsom meghámozva,
250 g. darált, csípős, sós kápia paprika, (vagy őrölt pirospaprika, és megfelelő mennyiségű só)
1 kiskanál köménymag, (esetleg őrölt kömény)
1 kiskanál őrölt bors,
1 lestyán levél,
1 liter víz.


A megtisztított felcsíkozott hagymát 1 kanál zsíron, erős tűzön megpirítom, majd ha szükséges, egy löttyintésnyi borral meglazítom. (a bor ugyanis megakadályozza a hagyma leragadását). Megszórom köménymaggal, amivel addig pirítom, míg a kömény kipattog, de nem ég meg. Hozzáadom a ízlés szerinti méretűre darabolt húst. (ha kisebb méretűre vágjuk, hamarabb megfő) Addig pirítom kevergetés mellett, míg a hús külső, fehér burkot nem kap, kicsit megpörkölődik. Eközben a hús kissé kiengedi saját levét is.
Felöntöm annyi vízzel, hogy éppen ne lepje el, és hozzáöntöm saját készítésű, enyhén csípős darált paprikámat is. (ez nem azonos a bolti Erős Pista, vagy Édes Anna készítményekkel, hanem régi recept alapján magam készítem a már megosztott eljárás szerint) (5 súlyszázalék paprika + 1 súlyszázalék só + csípős paprika egyéni ízlés alapján) Beletettem a bográcsba a nagyobb lestyán levelet is, amit csak addig hagytam benne, míg aromája kifőtt. (megkóstoltam)
A paradicsom meghámozását könnyen megoldhatod, mivel csumáját kivágva, majd kereszt alakban bevágva, pár perc alatt a pörkölt forró levében lefő róla a héja, ami más esetben felpödrődött darabokban marad meg pörköltünkben. Ezt a lefőtt héjat könnyen kiemelhetjük a pörköltből. A paradicsom egyéb részei pedig gyorsan szétfőnek, ezzel javítva ételünk szaftjának ízét, állagát. A paprikát félkarikára vágva adjuk a pörköltbe. A paprika, és a paradicsom ennél a mennyiségnél fél üveg natúr lecsóval helyettesíthető. 
Mint az eddig leírtakból nyilván kiderült, őrölt paprika eddig nem került a pörköltbe, hiszen a darált paprikám gyönyörű színt, kellemes csípősséget adott a bogrács tartalmának. Kevés őrölt borsot viszont adtam hozzá. Kerülhetett volna még bele szétnyomott fokhagyma, kakukkfű, zeller zöld, és más megszokott, és különlegesebb alapanyagok is, de most az egyszerűségre törekedtem. Ha nincsen ilyen gyönyörű színű darált paprikátok, kevés vörösborral kevert őrölt pirospaprikát adjatok a pörkölthöz, de csak a főzés legvégén. Már csak arra volt szükség, hogy az öntöttvas bográcsomat időnként megforgatva besűrítsem pörköltem szaftját. Kavargatásra nem volt szükség, az öntöttvas bogrács egyenletes hőelosztása miatt. 
Pontosan 2 óra kellett a főzés indításától a befejezéséig. Köretként főtt, köménymagos burgonyát adtunk hozzá. Míg én a kertben a napernyő árnyékában a pörkölttel foglalatoskodtam a hideg fröccs társaságában, nejem ezt a nemes feladatot magára vállalta, a konyha melegében. 





És miért épp a marhalábszár, amikor más húsból is lehet főzni pörköltet? A marhalábszárat zsírerek, valamint inak szövik át. A zsírerek a hús porhanyósságát növelik, az inak pedig szétfőve, egyfajta kocsonyás cubákként teszik még élvezetesebbé pörköltünk fogyasztását. Egyszóval ezt a húst, az Isten is pörköltnek teremtette! Mások mellett ez is a jó pörkölt titka!



5 megjegyzés:

  1. Hogy csinálod, hogy ilyen sok sűrű szaftod van. Nekem ez sosem sikerül. Szeretem, hogy sok legyen, de akkor már híg. Gondoltam már arra is, hogy egy kis liszttel sűrítem. Igaz én nem marhából, hanem sertésből vagy csirkéből készítem és a menete ugyanez, csak lábasban a tűzhelyen.. Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a sertés pörköltbe is szoktam csíkokra vágott tv paprikát és paradicsomot tenni. De a sorrend nem mindegy. A hagymát teszem fel először a zsírral pirulni. Aztán megy bele a husi. Amikor ezt is jól átpirítottam együtt akkor teszem rá a pirospaprika port. Igazából maga hús is ereszt levet így eztán ennek megfelelően adok hozzá vizet. És csak aztán jön bele a paradicsom. A lényeg, hogy a pörköltet ne akard fél óra alatt elkészíteni, mert akkor híg lesz. Meg kell várni amíg a hús szépen megfő. Ha még ekkor is soknak találod a levét, akkor feltekerheted a gázt, hogy elforrjon a szaftból a víz. Csak akkor nagyon oda kell figyelni rá, hogy nehogy leégjen. :) Igazából a vizet el kell főzni belőle...

      Törlés
  2. Nehogy lisztet tégy bele! A hagyma adja a szaftot. Én minden pörköltbe 4 résznyi húst, és 1 résznyi hagymát teszek súlyban. ezért tettem ebbe a 1,5 kg. húshoz, majd fél kiló hagymát. A paprika, és a paradicsom is besűrűsödik egyébként, de a szép szaft titka, a hagyma.

    VálaszTörlés
  3. Akár még nagyobb arányban is lehet a hagyma, ki hogy szereti. Most éppen 2 kg húshoz 7 közepes fej hagymát aprítottam föl. A fokhagyma is a szaftot gazdagítja, én 2 teljes nagy fejet tettem bele.

    VálaszTörlés
  4. Gratulalok uram ön egy igazan nagyszerü szakács

    VálaszTörlés